Nuffnang Ads

Tuesday, 17 September 2013

Resepi roti untuk bayi




Assalamualaikum.

Lama pulak tak post pasal makanan baby kan..so kali ni mummy nak kongsi resepi roti untuk bayi. Tapi sebelum tu cuba mommies baca info di atas. Mummy dapat dari group HSFFYB di FB. Jadi seeloknya berilah anak roti sehari sekeping saja. Berilah roti gandum penuh or wholewheat bread berbanding roti putih.

Roti boleh diberi seawal 8-9 bulan. Tapi mummy start bagi Zahra roti masa dia umur 11 bulan. Mummy cuba bagi roti celup susu dia takmo. 

So di bawah ni antara resepi roti yang mummy buat sejak Zahra 11 bulan hingga sekarang. Kalau mommies nak cuba tengok pada kesesuaian anak ye. Apa yang dah pass apa yang belum.  Selamat mencuba




Fruity Bread Pudding

Bahan-bahan:

Roti sekeping, susu formula/susu segar (1thn ke atas)/susu ibu, telur sebiji, buah-buahan. Kalau nak manis leh tambah puri kurma skit kat bancuhan susu dan telur.

Caranya:

Potong dadu roti, rendam dlm bancuhan susu dan telur sampai terendam, biarkan kejap. kemudian taburkan buah-buah masuk dlm bekas dan bakar dalam 180C selama 10 minit or sehingga masak.




Broccoli french toast

Bahan-bahan:

Sekeping roti, brokoli floret, telur, lada sulah

Cara-caranya:

Celup roti dengan telur yg dipukul dan ditabur lada sulah sikit. Kalau nak bentuk mcm ni, potong ikut acuan dulu pastu celup telur. Goreng dengan sedikit minyak zaitun, tabur brokoli floret yg dicincang di atas roti. Balik-balikkan sampai masak..siap.




Roti dengan puri prune

Bahan-bahan:

Sekeping roti, puri prune

Cara-caranya:

Gelekkan roti sampai nipis guna rolling pin or gelas or apa saja yg boleh jadikan roti tu nipis. Sapu dengan puri prune dan gulungkan. Kemudian potong.






Cheesy french toast

Bahan-bahan:

Roti sekeping, telur sebiji, keju chedar yg diparut

Cara-caranya:

Potong roti ikut acuan yg disukai, celupkan dalam telur yg sudah dipukul. Goreng dalam minyak yg sikit, balik-balikkan. Sebelum angkat taburkan keju yg diparut. Siap.









Broccoli Nugget 
(Mummy dapat dari blog mamacook..tapi mummy tambah lada sulah skit untuk perasa)

Bahan-bahan:

Sekeping roti, brokoli yang dicelur, telur, keju chedar diparut, lada sulah

Cara-caranya:

Panaskan oven 200c. Celur brokoli. Potong roti bentuk dadu. Pukul telur dan lada sulah sedikit. Masukkan roti, brokoli ke dalam telur dan masukkan keju. Kacau sampai sebati. Lenserkan pan dengan minyak zaitun dan masukkan bancuhan tadi. Bakar selama 10 minit atau sampai masak.

*Kita makan pun sedap, boleh dijadikan resepi keluarga tapi masukkan garam skit. Cecah ngan sos pun sedap.








Banana sausage french toast

Bahan-bahan: 

Roti sekeping, pisang sebiji, telur sebiji.

Cara-caranya:

Gelek roti guna penggelek atau apa saja yg boleh gelekkan roti sampai nipis. Gulungkan dengan pisang, celup telur dan masak dengan minyak yg sikit. Da siap boleh dipotong nipis-nipis.


Kelas kan semua tajuk makanan nama omputih..hehehe..oklah mommies semua. Selamat mencuba ye.. 

Wassalam.

8 comments:

  1. dasatnya resepi..teruja akk tgk..sedap2 plak tuh..ahahah..silap2 hb akk yg perabihkan..kahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita-kita pun leh makan kak..tryla broccoli nugget tu..sedapppp

      Delete
    2. JUAL OBAT ABORSI USIA 1-7 BULAN AMAN TANPA EFEK SAMPING DIJAMIN JANIN LUNTUR DALAM WAKTU 1 HARI

      Cara Menggugurkan Kandungan

      Obat Penggugur Kandungan

      Penggugur Kandungan

      Obat Peluntur Janin

      Jual Obat Aborsi

      Obat Cytotec Asli

      Peluntur Janin

      Obat Aborsi

      Cytotec Asli


      JUAL OBAT BIUS AMPUH 5 DETIK LANGSUNG PINGSAN DAN SIAP UNTUK DI GRAYANGI

      Obat Bius

      Obat Bius Cair

      Obat Bius Hirup

      Obat Bius Semprot

      Obat Bius Bekap

      Obat Bius Spray

      Obat Tidur Cair

      Obat Tidur

      Delete
  2. mohon share ye..wa..nampak sedapbetul...hope anak berselera makan nnti,tqtq,,

    ReplyDelete
  3. Klau bby 8m ssuai x resepi2 sis bg nie??sbb bby sy ska sgt mkn rti

    ReplyDelete
  4. semua sis pakai roti sandwich tu ye? ke ade roti baquette tu?

    ReplyDelete