Nuffnang Ads

Tuesday 7 May 2013

Alhamdulillah...PRU13 da selesai




Assalamualaikum...

Alhamdulillah selesai sudah pilihan raya umum ke-13 (PRU13) 5 Mei lepas. Syukur kita masih mampu hidup di negara Malaysia yang dicintai dalam keadaan aman. 

Well, mummy takmo cerita perihal politik kat sini. Cukuplah macam-macam pujian, kejian, cacian dan macam-macam annn lagi pasal PRU ni...orang yang tak pernah cakap pasal politik pun leh cite pasal politik lepas PRU ni..

Apa yang mummy boleh simpulkan ialah terima keputusan kerana ia dibuat oleh rakyat. Semoga kerajaan baru dan wakil rakyat baru akan menunaikan tanggungjawab mereka dengan penuh amanah dan tawaduq demi kepentingan rakyat dan menunaikan segala aku janji or manifesto yang dibentangkan masa kempen dulu.

Kat sini mummy nak cerita mengenai pengalaman kerja mummy sebagai pemberita ketika membuat liputan untuk PRU.

PRU kali ni mummy tak mengundi biasa sebb mummy undi pos (salah satu pembaharuan dibuat SPR untuk media). So tak dapatlah experience macam mana kene calit dakwat tu kan..First time jugak mummy undi pos ni..

Masa 2008 mummy adalah pengundi kali pertama..sempatlah beratur kat Sekolah Pengkalan Raja sebab masa tu mummy ditugaskan di Johor.

PRU 2008 adalah experience pertama mummy cover PRU, mummy kene jaga kawasan Kulai dan ikut Presiden MCA masa tu Datuk Seri Ong Ka Ting berkempen..memang seronok, macam-macam orang jumpa sampai mummy expert jalan kat area Kulai tu..(iklan jap: masa ni mummy still tak jumpa babah walaupun babah kerja di utusan biro Johor). 

Masa undi di kira dan nak dekat2 annoucement tu mmg panik sebab dapat tau BN kalah teruk di banyak tempat. Kulai pun satu DUN BN kalah iaitu Dun Senai yang dapat kat DAP. Masa tu terjadilah tsunami politik, Pulau Pinang, Perak, Kedah dan Selangor dapat ke tangan pembangkang. Kelantan ofkos masih sukar ditembusi oleh BN. 

Tapi yang penting lepas annoucement result mummy terus ke JB dan monitor result2 kawasan lain di ofis dan kami tidak tidur, subuh esoknya baru balik hotel. Esoknya mummy balik Pekan Nanas. Keesokannya ofis call dan suruh mummy balik KL cepat walaupun masa tu mummy masih off. So habis cerita PRU 12.

Pengalaman ketika PRU13 memang lain sebabnya mummy terlibat dari A sampai Z yang mana mummy tak involve pun masa PRU lepas. Kali ni mummy tak ditugaskan ke luar daerah dan hanya berada di KL untuk  cover TPM. 


Masa penamaan calon 20 April, mummy tak pergi ke pusat penamaan calon pun..huhuhu..tak syoknyer tak ke ground..mummy cuma monitor di ofis dan buat stori analisis. Penat kepala otak weh. Masa kempen pun mummy tak sempat nak ikut mana-mana calon kerana bz dengan TPM yang sibuk ke negeri itu ini.

Masa result pun mummy tak ke pusat pengiraan undi dan tak ke sekolah tempat orang ramai membuang undi, mummy hanya di ofis monitor dan buat analisis. Penat lagi kepala otak. Kali ni pengalamannya mummy tahu macamana proses PRU itu berlangsung.

Ahad lepas, 5 Mei mummy masuk keje 3 petang sampailah 7 pagi baru balik. Tidur lebih kurang 2 jam n pergi kerja balik..mata memang takleh blah la kan..mood nak keje pun malas je..yelah badan lemah tak cukup tidur. Bukan sahaja penat fizikal tapi penat mental juga. 

PRU kali ni BN masih menguasai cuma keputusannya agak sedikit kecewa kerana gagal capai 2/3 malah lebih rendah dari zaman Pak Lah..org kata tsunami cina plak..apa-apa pun kerja tetap diteruskan..Harap2 BN akan mendapat iktibar pd PRU kali ni dan tambah baik mana yang patut untuk pikat balik pengundi2.

Mummy pun sedih sebab kampung mummy DUN Pekan Nanas jatuh ke tangan DAP..MB pun kalah.

Mummy dalam line media ni pun takleh tarik nafas lega lagi selagi kabinet belum dibentuk. Kita tengok pula corak sidang dewan rakyat kali ni macam mana. Oh ye esok katanya pembangkang nak buat perhimpunan bantah keputusan PRU. Bagi pendapat mummy SPR da banyak tunduk pada kehendak pembangkang dan BN pun menang tipis so apa lagi yang tak puas hatinya...tulah susah nak puaskan hati semua org..

Apa yang mummy mampu buat adalah teruskan kerja dan melaporkan perkara yang benar untuk tatapan pembaca. Sayangilah Malaysia demi masa depan anak cucu kita nanti..Ingat pentadbiran 5 tahun bukan sehari dua sebelum berfikir untuk tukar kerajaan (Eh, kata tadi takmo cakap politik).

p/s: pas dalam gambar kat atas tu mummu tak berpeluang pakai pun sebab tak on the ground..huhuhuh

Wassalam :)




No comments:

Post a Comment