Nuffnang Ads

Sunday 14 July 2013

Resepi kentang untuk bayi (8-10 bulan)

Assalamualaikum.

Hari ni Ramadan ke-5..banyak hari lagi kita nak berpuasa. Orang ramai pun dah ramai shopping raya, tapi mummy ngan babah tunggu gaji dulu lah..Huhuhu..

Oklah, kali ni mummy nak share resepi kentang untuk bayi. Kentang boleh diberi seawal 8 hingga 10 bulan. Kentang juga adalah sumber karbohidrat so kalau nak campur dengan bubur nasi amat tidak digalakkan kerana dua-duanya sama berat, khuatir nanti anak akan sembelit.

Macam mummy, mummy pernah la test bagi kentang dalam sup Zahra. Ni first time Zahra makan kentang dengan nasi tapi sudahnya dia sembelit, so sejak dari tu memang mummy tak campur. Bila dia da setahun ni barulah mummy test balik letak dalam sup dan alhamdulillah dia ok, poo poo dia pun macam biasa. Mungkin da besar skit baru leh campur ngan nasi, masa baby-baby ni payah skit perut dia nak hadam dua makanan berat sekaligus.

Di sini ada resepi-resepi yang mummy cipta sendiri dan juga dapat dari mommies dari group HSFFYB. Kepada mommies di luar sana kalau nak cuba silakan. Sharing is caring :)



Mashed potato with broccoli sauce

Rebus atau kukus kentang sampai empuk, bila da empuk lenyekkan masukkan unsalted butter skit. 

Untuk kuahnya, tumbuk bawang putih dan merah tumis dengan sedikit minyak, tambah air dan stok ayam, biar mendidih kemudian masukkan broccoli yang sudah dicincang or diblend halus. Biar mendidih masukkan sedikit bancuhan tepung jagung utk pekatkan kuah. Akhir sekali masukkan sedikit lada sulah dan lada hitam. (Sikit je kang kepedasan lak, just untuk perasa je)





Pan grill potato wedges

Kukus or rebus sebentar kentang. (kejap je untuk lembikkan kentang). Bila kentang da sejuk gaulkan dengan bawang putih yang ditumbuk. Grill dalam kuali leper (pan) sampai masak. Sesuai dijadikan finger food.





Baked potato

Belah dua kentang kemudian kukus atau rebus sebentar. Tumiskan bawang putih dan bawang merah, masukkan daging cincang, lobak, tomato. Masukkan sedikit air. Kemudian masukkan hirisan daun sup dan lada sulah sedikit.

Korek bahagian tengah kentang yang sudah dikukus, sapukan olive oil, masukkan inti daging tadi dan tutup dengan grated cheese. Bakar 120 C selama 10-15 minit




Baked Potato Fingers

Panaskan oven 170 C. Kupas kentang, basuh bersih dan potong panjang-panjang or kecik-kecik. Gaulkan dengan minyak zaitun, bawang putih cincang, lada hitam, sedikit serbuk kari. Bakar 30 minit atau sehingga masak. (Jangan terlebih masak nanti keras dan garing pulak)




Bergedel kentang ikan bilis (dalam tupperware kecik)

Kukus atau rebus kentang sampai empuk, lenyek dan ketepikan. Goreng ikan bilis yang sudah direndam semalaman sampai garing, kemudian tumbuk sampai lumat. Gorengkan bawang merah sampai garing macam buat bawang goreng tu. Hiris daun sup. Masukkan ikan bilis, bawang merah dan daun sup ke dalam kentang yang sudah dilenyek, gaul sampai sebati. Bentukkan ikut bentuk suka hati. Celup dalam telur dan golekkan dengan bread crumb buatan sendiri dan goreng.



Potato chips

Basuh kentang, buang kulit dan hiris guna penyagat. Renjiskan minyak zaitun dekat loyang, susun satu-satu hirisan kentang dan bakar pada suhu 160 C selama 5-10 minit.



Selamat mencuba. Wassalam :)

4 comments:

  1. thanks mummy zahra..boleh masuk dlm list recipes... :) sy dok google..blog ni ja yg ada kumpul resipi drp kentang..anak sy suka kentang..so dah mati kutu nk pelbagaikan mcmna...hehehe

    ReplyDelete
  2. Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.
    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ..................................................................

    ▪️Puan Roselawaty bt Jaafar, Kanser payudara tahap 2.
    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Sekarang ni dah sembuh dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs.

    .................................................................

    ▪️Puan Zalina bt Ismail, Kanser Payudara.
    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada tahun 2018 dan kini dah sembuh setelah menjalani rawatan hospital dan merawat dengan rawatan Jus Jutawan Herbs.

    ..................................................................

    ▪️Puan Noraini Yusof, Kanser Payudara tahap 3.
    Pada tahun 2017 dia disahkan doktor menghidap kanser payudara tahap 3.size ketulan kanser Puan Noraini dalam 13.3 cm. Disamping meneruskan rawatan hospital, dia juga terus kekal minum Jus Neo Plus Jutawan Herbs yang juga merawat dan memastikan kesihatan terus baik. Keputusan ujian kesihatan semua bagus dan sekarang dah sembuh.

    ...............................................................

    Nanti boleh hubungi saya sendiri untuk testimoni2 td tu yer dan testimoni2 pesakit2 lain dan banyak lagi ..๐Ÿ˜‰

    Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    ReplyDelete