Nuffnang Ads

Friday 18 March 2016

Nur Adibah Zahra bt Nooradzrene 4 tahun.


                       

Assalamualaikum.

Terlebih dahulu saya nak mohon maaf pada diri sendiri dan pembaca/follower atas kekangan masa mengemas kini blog saya ni. Memang kurang masa, nak curi masa bekerja susah, kat rumah lagilah. Broadband pun dah dipulangkan so memang tidaklah bukak laptop tu.

So kali ni saya nak cerita pasal anak dara saya yang dah 4 tahun tu. Alhamdulillah, dah empat tahun, dah jadi kakak, dah boleh diharap (kadang-kadang).

Zahra 3rd birthday

Tahun ni pun kakak dah sekolah. Saya memang plan nak hantar kakak ke sekolah macam play group. Kenapa play group, sebab nak dia bermain sambil belajar sama kawan-kawan, boleh tingkatkan motor skill dia sekali. Saya nak ajar sendiri memang tak sempat, off day pun rumah tak habis kemas. Tu baru anak dua, kalau tiga, empat. Eh jangan salahkan anak ye. Mummy yang tak pandai manage jadual. Huhuhu.

Browse, google punya google, saya jumpa Genius Baby On Board. Menarik tapi....Kelas hanya hujung minggu dan ibu bapa wajib sertai. Nun jauh pulak di Puchong, kelas sejam je start dari pukul 10 pagi. Bayaran pulak RM200 utk berapa sesi tah. Tanya kawan yang pernah hantar anak ke GBOB, katanya ok tapi sekejap je dia hantar anak dia ke sana sebab permainannya macam sama je. Ooo pulak dah. Lagipun kerja macam saya ni takkan nak mintak off day weekend je. Tak bolehhhh, so kita skip la GBOB.

Awal tahun ni ternampak seorang rakan FB post pasal anaknya yang baru enroll Kinder Kaizen. Wow apa tu. Bila disiasat memang play group based school. Dari umur 4 tahun ke 8 tahun. Then saya pun tanya kawan dan dia sangat recommend. Banyak cawangan KK ni dan alhamdulillah ada cawangan di Wangsa Maju, macam memang dijodohkan dan ditakdirkan pulak dengan KK ni. Wangsa Maju tu baru bukak so Februari baru start kelas. Open day nya masa saya kerja pagi, tapi tiba-tiba ada member ofis nak tukar shift. So saya kerja petang, see see mmg berjodoh kan. So akhirnya kakak pun sekolah di KK. Alhamdulillah, dia tak nangis pun suka lagi ada sebab main kan. First day trial class tu tak nak balik. 


Zahra 2nd birthday

Kakak pun dah diaper free. Tapi tidur malam still pakai pampers sebab tak confident lagi. Hari tu babah lupa nak pakaikan, habis toto basah. Bila tidur katil pun cadar tilam semua hancing. Kes lupa jugak nak pakaikan. Cuma baru-baru ni masa dia tidur kat rumah nek wannya, nek wan kata dia bangun sebab nak kencing. Tapi babah tak confident so pakaikan je. Bila pakai pampers pun dia still nak kencing kat toilet. 

Hari tu tak pakaikan pampers pergi sekolah, tapi balik asyiklah bertukar seluar, katanya tak sempat nak cakap dah terkencing, sibuk main sampai lupa nak kencing. Bila dah tak tahan maka terkencinglah dalam seluar. Sudahnya esok saya pakaikan pampers. Tapi balik pampers dah tak pakai. Kiranya dia kencing jugala kat sekolah.

Zahra 1st birthday

Kakak pun dah tak hisap puting. Yeay. Gigi pun sekarang nampak macam teratur sikit. Dulu masa berputing macam mancung ke depan, ke imaginasi saya je. Hahah. Kisahnya sebab puting hilang masa kat kampung. Saya dah jumpa balik tapi sengaja sembunyikan. Bila dia tanya nak puting saya kata Zahra yang hilangkan, mummy tak jumpa. Bila malam pun alhamdulillah dia tak meragam nak puting. Bila dia meragam tu sumbat je botol susu, senyap dan tidur. 

Susu kakak pun dah tukar ke Dugro. Bukan apa kakak pun da besar lagipun sebagai langkah penjimatan. Alhamdulillah first day bagi Dugro dia minum walaupun mula-mula kata tak sedap, bila dah haus dia tetap minum.

Tahun ni tak de celebration, mulanya nak celebrate sekali dengan birthday adik bulan 3, tapi mummy n babah ada masalah kewangan sikit, so tahun ni tengoklah macam mana, mungkin kita potong kek anak beranak je la ye.

Semoga Nur Adibah Zahra menjadi anak yang solehah, bijak, hormat orang tua ye nak. Mummy, Babah dan adik Adeeb sayanggggg kat kakak.




3 comments:

  1. Brapa bayaran bulanan utk 4years old di kinderkaizen ye sis? Klau masih pkai pampers diorang trima ke?

    ReplyDelete
  2. Brapa bayaran bulanan utk 4years old di kinderkaizen ye sis? Klau masih pkai pampers diorang trima ke?

    ReplyDelete